Rodzaje rowerów
Rodzaje rowerów
Spis treści

Rodzaje rowerów

Istnieje wiele różnych rodzajów rowerów, przy czym każdy jest przystosowany do określonych warunków terenowych i określonego sposobu podróżowania. Żeby wybrać właściwy model, warto najpierw przeanalizować swoje potrzeby i ocenić poziom umiejętności. Jak się nazywają rowery i czym się charakteryzują?

Rowery miejskie

To stylowe jednoślady przystosowane do przemieszczania się po asfaltowych ulicach i płaskim terenie. Górna rura ramy jest zwykle nisko opuszczona, co zapewnia dużą wygodę podczas wsiadania i zsiadania z roweru. Rowery miejskie umożliwiają przyjęcie wyprostowanej pozycji, a do tego są wyposażone w duże siodełko i wygiętą kierownicę. Wszystko to sprawia, że jazda przez miasto nie jest męcząca. Tego typu rowery zwykle zawierają komplet dodatków (błotniki, osłonę na łańcuch, dzwonek, oświetlenie, bagażnik), które zwiększają funkcjonalność jednośladu i bezpieczeństwo rowerzysty.

Rowery trekkingowe

Nawet nie wiedząc, jak się nazywają rowery, można się domyślić, do czego służy rower z pełnym wyposażeniem, amortyzowanym widelcem i często dwoma przerzutkami. Rowery trekkingowe – bo o nich mowa – są przystosowane do wycieczek i jazdy rekreacyjnej. W tego rodzaju rowerach wyposażenie fabryczne jest bardzo bogate i na ogół zawiera: oświetlenie, dzwonek, osłonę łańcucha, błotniki, stopkę, bagażnik. Dodatkowo rama umożliwia założenie sakw rowerowych, które przydają się przy dłuższych wyprawach. Geometria ramy pozwala rowerzyście przyjąć bardziej wyprostowaną pozycję, co jest szczególnie ważne przy pokonywaniu dużych dystansów.

Rowery składane

Jakie są typy rowerów, które najlepiej sprawdzą się w codziennym użytkowaniu? Bardzo praktyczne są chociażby „składaki”, które często można spotkać w zatłoczonych miastach. Ze względu na małe koła i prosty napęd nie nadają się do dłuższych wycieczek (zwłaszcza po wzniesieniach). Jednak wiele osób docenia je za kompaktowe gabaryty i mobilną konstrukcję. Dzięki składanej ramie można łatwo je przechować, wnieść po schodach czy wsadzić do autobusu. Składaki można z powodzeniem przewozić w samochodzie, więc taki rower można zabrać na wakacje bez dodatkowego bagażnika.

Rowery cargo

Jak się nazywają rowery, za pomocą których można przewozić nawet duże i cięższe ładunki? To rowery cargo, z których często korzystają kurierzy rowerowi. Tego rodzaju jednośladu nie sposób pomylić z żadnym innym, ponieważ ma bardzo specyficzną budowę. Na wydłużonej ramie roweru zwykle osadzona jest skrzynia z osłoną przeciwdeszczową, która umożliwia transportowanie ładunków. Rowery cargo nie są tak pakowne jak samochód, jednak sprawdzają się na krótszych trasach i w zatłoczonych dzielnicach. Bez wątpienia są też bardziej ekologiczne niż samochody dostawcze.

Rowery crossowe

Jak się nazywają rowery, które sprawdzą się zarówno na asfalcie, jak i w lekkim terenie? Osoby, które szukają uniwersalnego jednośladu, mogą wziąć pod uwagę rower crossowy. Taki dwukołowiec przypomina klasyczny rower górski, jednak ma słabszą amortyzację, cieńsze opony oraz napęd przystosowany do zmiennych warunków terenowych. Rowery crossowe zapewniają również wygodniejszą pozycję, dzięki czemu sprawdzają się jako główny środek lokomocji w mieście i poza nim. Uwaga – tego typu rowery nie mają dodatkowego wyposażenia w postaci bagażnika, błotników czy oświetlenia.

Rowery przełajowe

Wymienione wcześniej jednoślady służą do przemieszczania się i rekreacji. W takim razie jakie są typy rowerów do jazdy sportowej i wyczynowej? Do tej grupy można zaliczyć rowery przełajowe, które są przystosowane do pokonywania terenu o zróżnicowanym ukształtowaniu i do różnych nawierzchni. Rowery przełajowe charakteryzują się agresywną geometrią, giętą kierownicą typu „baranek” oraz lekką wagą (dzięki temu kolarz może przenieść rower nad przeszkodą). W porównaniu do klasycznych szosówek mają nieco szersze opony, więc rowerzysta może jeździć także w terenie i trenować klasyczne kolarstwo w warunkach zimowych.

Rowery szosowe

Jak nazywają się rowery, na których jeździli Czesław Lang i Ryszard Szurkowski? Znani olimpijczycy upodobali sobie rowery szosowe, które wyróżniają się wysoko umieszczoną ramą, giętą kierownicą typu baranek i bardzo wąskimi oponami. Budowa kolarzówki wymusza na rowerzyście przyjęcie aerodynamicznej postawy, co pozwala na osiąganie zawrotnych prędkości na drodze asfaltowej (zawodowi kolarze są w stanie jechać ze średnią prędkością 45-50 km/h). Warto jednak pamiętać, że tego typu rowery są maksymalnie „odchudzone” i nie mają amortyzatorów ani dodatkowego wyposażenia.

Rowery gravelowe

Gravele przypominają rowery szosowe, ale mają szersze opony i łagodniejszą geometrię, która pozwala na przyjęcie nieco bardziej wyprostowanej pozycji. Na ramie można zamocować sakwy. Wszystko to sprawia, że na rowerach gravelowych można jeździć wygodnie nie tylko po utwardzonych nawierzchniach. Tego typu jednoślad to doskonały wybór dla osób, które chcą szybko jeździć po asfalcie, ale nie wykluczają też dłuższych wycieczek po drogach szutrowych. W odróżnieniu od klasycznej kolarzówki gravel jest rowerem bardziej uniwersalnym i przystępnym dla początkujących cyklistów.

Rowery górskie

Rowery górskie są przystosowane do przemierzania górskich szlaków czy wąskich leśnych ścieżek, jednak wiele osób używa ich również do przemieszczania się po mieście czy dojeżdżania do pracy. Żaden inny rower nie sprawdza się tak dobrze na obszarze o zmiennym ukształtowaniu, z mniejszymi lub większymi wzniesieniami. Rower górski poradzi sobie na każdej nawierzchni – na asfalcie (także dziurawym), na drogach szutrowych, a także w błocie i na kamienistych ścieżkach. Przystosowanie do trudnych warunków terenowych to zasługa m.in. szerokich opon z agresywnym bieżnikiem i amortyzacji (pełnej w rowerach full suspension i częściowej w rowerach hardtail).

Jakie są typy rowerów górskich? Można tutaj wyróżnić:

  • rowery cross-country (XC) – do turystyki i zawodów w zróżnicowanym terenie;
  • trail – do jazdy po ścieżkach rowerowych w górach;
  • enduro – do dynamicznej jazdy ze stromymi zjazdami i podjazdami;
  • downhill – do ekstremalnych zjazdów w trudnym, stromym terenie;
  • freeride – do jazdy po najtrudniejszym terenie, bez ograniczania się do wytyczonych ścieżek.

Rowery BMX

BMX to bardzo charakterystyczne rowery o prostej i wytrzymałej konstrukcji, przystosowanej do wykonywania akrobacji. Można je łatwo rozpoznać po małych kołach, bardzo nisko opuszczonym siodełku i wysokiej kierownicy z poprzeczką. Tego typu rowery są dobrym wyborem dla osób, które chcą jeździć w skateparkach i w efektowny sposób pokonywać naturalne miejskie przeszkody typu schody, krawężniki czy poręcze. Należy jednak pamiętać, że BMX-y to specyficzny sprzęt, który nie jest przystosowany do pokonywania długich dystansów czy wygodnego przemieszczania się z punktu A do punktu B.

Rowery dirt/street

Jak się nazywają rowery, które można wykorzystać zarówno do skakania nad przeszkodami, jak i do jazdy po zwykłych drogach? To rowery typu dirt/street, które są podobne do jednośladów z poprzedniej grupy, ale mają bardziej uniwersalną budowę. Dirtówki są wyposażone w większe koła i amortyzowany widelec, dzięki czemu zapewniają większy komfort jazdy niż BMX-y. Niemniej z uwagi na brak biegów i hamulca z przodu niespecjalnie nadają się do długich przejażdżek. Lepiej używać ich pokonywania miejskich przeszkód lub do jazdy po specjalnie przygotowanej trasie z ubitej ziemi.

Rowery elektryczne

Wiadomo już, jak się nazywają rowery klasyczne, napędzane jedynie siłą mięśni rowerzysty. A co z rowerami elektrycznymi, które coraz częściej można spotkać na polskich drogach i bezdrożach? Otóż rowery wyposażone w silnik i baterię występują w podobnych rodzajach jak zwykłe. Mamy zatem rowery elektryczne miejskie, trekkingowe, crossowe czy górskie. Z kolei osoby, które potrzebują roweru do przewożenia ładunku, mogą kupić lub wypożyczyć elektryczny rower cargo.

Czytaj dalej

Rodzaje rowerów

Istnieje wiele różnych rodzajów rowerów, przy czym każdy jest przystosowany do określonych warunków terenowych i określonego sposobu podróżowania. Żeby wybrać właściwy model, warto najpierw przeanalizować

Czytaj więcej »

Historia kolarstwa w Polsce

Sport od zawsze łączył ludzi – tych, którzy prezentowali swoje umiejętności i czerpali radość ze współzawodnictwa i tych, którzy chcieli być jak najbliżej sportowych emocji.

Czytaj więcej »

Używamy plików Cookies. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close